Reflektion 1
Jag blev lite bestört när jag hade läst och funderat över kap. 2. Dom tog upp att Jordell(1987), Lacey(1977) samt Lanner&Little(1986) skrivit i sina böcker om hur lärarstudenter ser på utbildningen kontra verkligheten. Eleverna får en praxischock när de inser att det de lärt sig, inte är relevant till verkligheten. Man måste göra sig av med ambitioner och mål man satt upp under utbildningen, de didaktiska kunskaper man som lärare borde bete sig, kommer i motsättning, till hur man faktiskt beter sig. Efter detta som hänt oss "första" termins elever ang. VFU platser i år, skrämmer det mig. Skolledningen drar ner på personal, vilket resulterar i att den kvarstående får prioritera eleverna(givetvis),och hinner inte med oss. Men att vi skulle komma kan ju inte varit någon skräll!! Eller??
Då menar jag bara att om dom för drygt 20-30 år sedan fick en chock i verkligheten, vad ska vi då inte få!!?? Nä, vi måste få skolledning, kommun, regering, riksdag att vakna. Barn/ ungdomar är viktiga, dom behöver engagerade, nöjda lärare som känner att dom hinner med eleverna och deras ambitioner att nå sina mål. Eller??? Till våren kommer vi få kanon VFU platser, det löser säkert Gert-Inge...............................?
Lärarsida...
16 år sedan
Jag håller med dig helt å hållet Agnetha, jag förstår inte heller varför det inte är lättare att ordna detta med tex VFU platser. Som du sa så blev dom väl inte direkt förvånade att det ska ut massa studenter på VFU?? Jag hoppas verkligen att våren blir bättre!!
SvaraRaderaOch som du skrev innan så hoppas jag att man kommer ut som lärare med iaf lite självförtroende och känsla av att man kan lära ut...
Ja, det ärlite skrämmande att läsa sådant att dom fick en chock som nyutkomna lärare och jag hoppas att det är lite överdrivet. För jag förstår att det inte är samma sak att sitta och läsa sig till hur man ska bli ex.lärare (gäller ju faktiskt alla yrkesförberedande utbildningar). Det kommer nog bli en lien chock för alla när vi kommer ut... Angående VFU-platserna så tar jag helt och hållet eran sida! Det är fruktansvärt dåligt att inte få platser till alla! Dom visst ju hur många lärarstudenter som skulle börja redan i somras och så skulle väl platserna redan vara klara...
SvaraRaderaKlockrent Agge! Men jag hoppas att vi får nya verktyg under vår utbildning som gör att vi slipper lägga så mkt tid p exempelvis pappersarbete under vår lärartid utan istället kan lägga den på elleverna. Vi får hitta metoderna till en bättre skolan tjejer!
SvaraRadera