tisdag 27 oktober 2009

Hej!!
En bra länk att finna tips i sin undervisning är: www.lektion.se
Hiitade en händelse Google scholar

fredag 23 oktober 2009

Reflektion av kapitel 4 i Carlgren&Marton

Läxor!!!
Ett ord som många elever ogillar. Är det viktigt med läxor? Ja, jag tycker det. Syftet är att det eleven inte hinner göra i skolan får hon/han göra hemma. Men varför har man inte studieteknik i de högre klasserna. Det skulle vara oerhört givande för eleverna att få kunskap om hur dom på effektivaste sätt skulle läsa inför ett läxförhör/ett prov. Att få en föreläsning om studieteknik likadan som vi fick för ett par veckor sedan, skulle vara toppen. Eleverna skulle öva inlärning på ett bra och metodiskt sätt, och på så sätt slippa sitta kvällen innan och råplugga, eftersom de redan besitter stor del av den kunskap de behöver kunna inför provet.

Reflektion av Lärare av i morgon, kapitel 3

När jag var ute på min VFU, diskuterade vi detta om skillnaden mellan olika skolor. En av lärarna berättade om en närliggande skola där eleverna efter avslutad kurs, fick värdera och komma med synpunkter om lärarens sätt att undervisa, kursmaterialet och om hur de uppfattat själva innehållet av ämnet. Vi var väl ganska överens om att det måste vara jobbigt som lärare att alltid behöva bli granskad av eleverna. Något annat som slog mig var detta att föräldrarna har en stor inblick i vad som görs i skolan i dag. Detta tog även Carlgren&Marton upp. Pressen på lärare och skolan är stor, framförallt genom uppmärksamheten i media.Lärarna förväntas vara tydliga mot eleverna och förmedla detta även till föräldrarna. Det mailas om vad som skall göras i skolan denna veckan, målen eleverna skall nå och vad föräldrarna kan hjälpa dom med.
Bra, eftersom föräldrarna då blir delaktiga i vad som händer i skolan och kan vara till hjälp. Så fast att jag älskar papper och penna, är nog internet ett väldigt bra kommunikationsmedel.

fredag 2 oktober 2009

Jag och Johanna på en av våra partykvällar!!!

torsdag 1 oktober 2009

Reflektion av Lärare av i morgon kapitel 2

Reflektion 2

När jag tänker på läraryrket, får jag upp två syner. Dels den stränga, lite äldre, aktoritära läraren, som man har en fruktansvärd respekt och beundran (kunskapsmässigt) för.
Den andra, är den yngre, levande, ambitiösa, humoristiska läraren, med en nyutbliven lärarexamen. Båda två lika kompetenta. (Nu har jag dragit dessa bägge till sin spets, bara för att särskilja dem åt, ingen av dem existerar fullt ut.) I boken tar dom upp just att aktoritet är inte något du har, utan måste vinna av eleverna. De förändrade relationerna mellan lärare-elev innebär också att lärararbetet ska bedrivas mer jämställt, eleverna skall vara med och tycka. Detta anser jag är viktigt för få dem motiverade inför kommande studier. Samtidigt som detta ställer högre kompetenskrav på läraren såväl inom didaktiken som socialt.

Reflektion av Lärare av i morgon. Kap. 2

Reflektion 1



Jag blev lite bestört när jag hade läst och funderat över kap. 2. Dom tog upp att Jordell(1987), Lacey(1977) samt Lanner&Little(1986) skrivit i sina böcker om hur lärarstudenter ser på utbildningen kontra verkligheten. Eleverna får en praxischock när de inser att det de lärt sig, inte är relevant till verkligheten. Man måste göra sig av med ambitioner och mål man satt upp under utbildningen, de didaktiska kunskaper man som lärare borde bete sig, kommer i motsättning, till hur man faktiskt beter sig. Efter detta som hänt oss "första" termins elever ang. VFU platser i år, skrämmer det mig. Skolledningen drar ner på personal, vilket resulterar i att den kvarstående får prioritera eleverna(givetvis),och hinner inte med oss. Men att vi skulle komma kan ju inte varit någon skräll!! Eller??

Då menar jag bara att om dom för drygt 20-30 år sedan fick en chock i verkligheten, vad ska vi då inte få!!?? Nä, vi måste få skolledning, kommun, regering, riksdag att vakna. Barn/ ungdomar är viktiga, dom behöver engagerade, nöjda lärare som känner att dom hinner med eleverna och deras ambitioner att nå sina mål. Eller??? Till våren kommer vi få kanon VFU platser, det löser säkert Gert-Inge...............................?

måndag 28 september 2009

HJÄRTA

Agges favoriter!!



Hej!!!

Kan ju verka lätt att lägga in en bild, skriva ett inlägg, men hur ska det gå när man sitter där hemma??

Första inlägget!!!

Hej!!
Har precis fått min första lektion i "blogging" av Jojjo!!