fredag 23 oktober 2009

Reflektion av Lärare av i morgon, kapitel 3

När jag var ute på min VFU, diskuterade vi detta om skillnaden mellan olika skolor. En av lärarna berättade om en närliggande skola där eleverna efter avslutad kurs, fick värdera och komma med synpunkter om lärarens sätt att undervisa, kursmaterialet och om hur de uppfattat själva innehållet av ämnet. Vi var väl ganska överens om att det måste vara jobbigt som lärare att alltid behöva bli granskad av eleverna. Något annat som slog mig var detta att föräldrarna har en stor inblick i vad som görs i skolan i dag. Detta tog även Carlgren&Marton upp. Pressen på lärare och skolan är stor, framförallt genom uppmärksamheten i media.Lärarna förväntas vara tydliga mot eleverna och förmedla detta även till föräldrarna. Det mailas om vad som skall göras i skolan denna veckan, målen eleverna skall nå och vad föräldrarna kan hjälpa dom med.
Bra, eftersom föräldrarna då blir delaktiga i vad som händer i skolan och kan vara till hjälp. Så fast att jag älskar papper och penna, är nog internet ett väldigt bra kommunikationsmedel.

3 kommentarer:

  1. Jag är också lite av en "penna och papper-fanatiker" =) men håller absolut med dig om detta att internet och mejl är ett väldigt bra hjälpmedel i skolan. Är även positiv till det du skrev om att föräldrarna skall vara delaktiga i sina barns skolgång och deras mål i undervisningen! Bra reflerktion!

    SvaraRadera
  2. Ja som är mer av en internet människa tycker ju detta är toppen! Och jag tycker det är jätte bra att alla föräldrar kan ta del utav sina barns studier och vad som händer i skolan osv. Det vill jag gärna själv ta del utav när jag får barn. Jag kan tänka mig att iaf nästan alla föräldrar vill ha information om vad som sker i skolan och vad dom gör och vad man som föräldrar kan hjälpa sina barn med.
    Riktigt bra att du tog upp det! Tycker det är jätteviktigt!

    SvaraRadera
  3. Penna och papper känns mer personligt och i personliga ärenden kan det nog vara bra men i allmäna frågor tycker jag internet är toppen! Vi har 4 år på oss att lära oss allt om information genom internet och den tiden skall jag utnyttja för att lära mig allt som går=)

    SvaraRadera